Blauwe bessen

Blauwe bessen

Gezonde ingrediënten | blauwe bessenOnderhand weten we allemaal wel hoe belangrijk het is om voeding te eten met veel antioxidanten. Antioxidanten helpen vrije radicalen uit te schakelen (die oxidatie, zeg maar “roest” in ons lichaam veroorzaken) en kunnen zo veroudering van het lichaam vertragen. Door meer inname van voedsel met antioxidanten kunnen wij ook allerlei ziekteverschijnselen tegengaan, want ze werken bloedzuiverend, tegen diarree en tegen nachtblindheid. Bovendien verhogen ze het menselijk immuniteitsysteem.

In het algemeen bevatten alle fruit en groenten antioxidanten. Aardbeien, pruimen, sinaasappelen, blauwe druiven en grapefruits bevatten veel antioxidanten. Maar veruit de meeste antioxidanten zitten in een klein besje: de blauwe bes (niet te verwarren met de bosbes. Bosbessen groeien in het wild aan lage struiken en hebben rood vruchtvlees. Blauwe bessen komen van oorsprong uit Amerika en worden gekweekt. De blauwe bes is groter en heeft witgeel vruchtvlees).
Buiten het feit dat ze ook heerlijk zijn om te eten, bevatten ze een hoog gehalte aan vitamine-C. Verder bevatten ze veel vit.A, vit.B en verschillende mineralen en sporenelementen zoals magnesium en ijzer.

Je kunt de bessen zó eten maar ook verwerken in gerechten, in smoothies of er sap van maken. Let er dan wel op dat je geen gewone suiker toevoegt want dat vermindert de gezonde eigenschappen snel. Je kunt ze eventueel wel zoeter maken door er wat agave siroop door te doen.En jammer genoeg blijken de gezonde eigenschappen ook achteruit te gaan door verhitting en/of lang bewaren.

In de maanden juni tot oktober zijn verse blauwe bessen uit Nederland te verkrijgen. Buiten deze maanden worden blauwe bessen geïmporteerd uit warmere landen. Diepvries bessen zijn het hele jaar te krijgen.
Blauwe bessen kun je zó eten, of met sojayoghurt, in smoothies of in vruchtensalades en desserts verwerken. Eén van de lekkerste desserts vind ik nog steeds de Pavlova met (soja)room en rijk bestrooid met blauwe bessen, aardbeien, frambozen of bramen.
Blauwe bessen kun je natuurlijk ook verwerken in gerechten als pannenkoeken en muffins.
Gemengd met ander rood fruit en goede, pure chocolade is het ook een heerlijk dessert. Kijk bij Recepten



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Follow by Email
Facebook
Facebook
GOOGLE
GOOGLE
http://metliefdegekookt.nl/gezonde-ingredienten-blauwe-bessen-4/
Pinterest
Pinterest