Top van meest gezonde groenten

Top van meest gezonde groenten

top 10 gezonde groentenNatuurlijk is het een waarheid als een koe en weten we het allemaal: groenten zijn gezond.
Toch komen velen van ons niet aan een gezonde dosis groenten per dag. Zowel bij mijn dochters als bij mij worden groenten niet alleen gegeten als bestanddeel van de hoofdschotel. We verwerken het vaak in soepen of in smoothies. Dat is een gemakkelijke manier om je dagelijkse hoeveelheid binnen te krijgen. Wel moet je oppassen dat je niet steeds naar dezelfde groente grijpt (wat overigens wel begrijpelijk is want de een is nu eenmaal smakelijker dan de andere). Elke dag broccoli is niet gezond, hoewel broccoli op zichzelf supergezond is.

Eigenlijk zijn rauwe groenten natuurlijk het gezondst. Dat is in de zomer ook gemakkelijk te bereiken, in salades of als bijgroente. In de winter is dat wat lastiger, want meestal hebben we niet veel zin in koude gerechten als het buiten ook koud is. Maar een smoothie tussendoor is dan natuurlijk wel een goede oplossing.
Door veel groenten en fruit te eten bescherm je jezelf tegen allerlei vervelende virussen en bacteriën, waardoor je minder kans hebt op verkoudheden, griepjes, et c. Ook je spijsverteringssysteem is gebaat bij veel inname van groenten (en fruit). Ze bevatten veel vezels, belangrijk voor een goede darmwerking. De vitaminen en mineralen in groenten leveren antioxidanten, die weer belangrijk zijn voor het vernietigen van de vrije radicalen in ons lichaam. Belangrijk dus als anti-verouderingsmiddel.

Welke groenten zijn nu het gezondst?
Zoals eerder geschreven is afwisseling heel belangrijk. Let erop dat je elke dag andere kleuren groenten eet.

  • gezonde groenten: boerenkool.
    Ik weet dat mijn dochters dit geen lekkere groente vinden en ook ikzelf ben er niet dol op. Gelukkig zijn er tegenwoordig méér recepten met boerenkool dan alleen stamppot. Boerenkool is een uitstekende bron van vitamine C en betacaroteen, die het lichaam omzet en vitamine A. Daarnaast is boeren kool een goede bron van foliumzuur, calcium, ijzer en vitamine B6.
  • gezonde groenten: spinazie
    (ook heerlijk om even te roerbakken met zout, peper en een paar teentjes knoflook). Natuurlijk vallen ook alle slasoorten onder de groene groenten. Groenbladige groenten bevatten o.a. ijzer, kalium, calcium, magnesium en vitamine B, E C en K.
  • gezonde groenten: Broccoli
    Broccoli wordt ook als een van de meest gezonde groenten beschouwd.Hoewel het ook groen is wordt het toch tot de kruisbloemige groenten gerekend, evenals bloemkool, spruitjes en verschillende koolsoorten.Hier zitten vooral vitamine C, vitamine K, B11, ijzer en kalium in.
  • gezonde groenten: Wortelen
    Wortelen behoren ook tot de meest voedzame en gezonde groenten. Je kunt ze rauw eten, of stomen of koken. Hoe makkelijk is het niet wat wortelen te raspen als rauwkost of wat plakjes wortel te roerbakken, samen met wat andere groenten. In wortel zitten vooral vitamine A, B, C en K en veel vezels. Ook bevat het magnesium, kalium en foliumzuur.
  • gezonde groenten: Tomaten
    Tomaten zijn, buiten het feit dat ze heerlijk smaken, ook zéér gezond omdat ze veel lycopeen en vitamine C bevatten. Tomaten zijn een goed tussendoortje, kunnen als broodbeleg dienen, maar ook in warme en koude gerechten zijn er tal van toepassingen.
  • gezonde groenten: Peulvruchten
    Over peulvruchten heb ik eerder een hoofdstuk geschreven. Ze vallen niet onder groenten, maar worden wel vaak zo gegeten. Wil je daar meer van weten raadpleeg dan dit hoofdstuk. 
  • gezonde groenten: Asperges
    Op asperges ben ik dol. Altijd weer blij als het seizoen aanbreekt. In smaak verschillen groene en witte asperges veel, maar ze zijn beiden even gezond. Er zit vitamine A, C en K in en vrijwel alle B-vitamines. Ook zitten er zink, foliumzuur, kalium en vezels in.
  • gezonde groenten: Aliumfamilie
    Uien, knoflook, bieslook, sjalot en prei horen tot de alliumfamilie. Ze zijn vooral zo gezond omdat ze antibacteriële en antivirale kwaliteiten hebben. Eigenlijk zijn ze rauw het meest gezond, maar een rauwe ui of prei vinden de meesten van ons toch te veel van het goede, denk ik. Maar pas er dus voor op ze te lang te laten bakken of koken.
  • gezonde groenten: De zoete aardappel
    De zoete aardappel behoort ook tot mijn favorieten en is gelukkig ook heel gezond. Grappig genoeg is het dus een groente. Er zit o.a. vitamine C, B, A en K, kalium, ijzer en vezels in. Zoete aardappels smaken uitstekend in hoofdgerechten zowel als in bijgerechten, gekookt of gebakken, gepureerd, je kunt heel veel kanten op met deze vrolijk gekleurde groente.
  • gezonde groenten: Paprika’s
    Paprika´s zijn er in veel verschillende kleuren: groen, oranje, geel en rood en ik heb zelfs al eens een paarse paprika afgebeeld gezien. Ze bevatten o.a. kalium, vitamine A, B, C en K. Je kunt ze net als tomaten als tussendoortje eten, maar ook gekookt, gestoomd en gebakken zijn ze heerlijk. Omdat paprika’s zo gewoon zijn geworden in ons eetpatroon, verwachten mensen niet dat ze ook tot een van de gezondste groenten behoren.
  • gezonde groenten: pompoen
    Er zijn veel soorten pompoen en ze zijn allemaal gezond. Nu behoort pompoen niet tot mijn favorieten maar omdat het een van de gezondste groenten is vind ik dat het hier niet mag ontbreken. Ze bevatten veel vitamine A, C, kalium en vezels

Deze bovenstaande groenten worden in de voedingsleer tot de meest gezonde gerekend omdat ze veel verschillende voedingsstoffen bevatten. Ik ben blij dat we in een tijd leven waarin we zo veel weten over de uitwerking van wat we eten en ik probeer daar rekening mee te houden.

Dat het daarnaast ook nog heerlijk is te bedenken wat je allemaal met deze groenten kunt bereiden is ook fijn. Zo gaat gezond en lekker eten ook gemakkelijk samen!

(de gezonde groenten staan in willekeurige orde)



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Follow by Email
Facebook
Facebook
GOOGLE
GOOGLE
http://metliefdegekookt.nl/gezonde-ingredienten-gezonde-groenten/
Pinterest
Pinterest