Peulvruchten

Peulvruchten

Gezonde ingrediënten | peulvruchtenPeulvruchten hadden tot voor kort een ouderwets imago.
De bekende bruine bonen met spek en de erwtensoep zullen velen van ons nog uit hun jeugd herkennen. Gelukkig is de laatste jaren een kentering gekomen in het denken over peulvruchten. Want peulvruchten zijn supergezond en gemakkelijk in een moderne manier van koken in te passen.

Onder peulvruchten vallen allerlei bonen, erwten, linzen, kiemgroenten en pinda’s. Alle groene, verse peulvruchten, zoals sperziebonen, snijbonen, tuinbonen, doperwten, sugarsnaps en peultjes worden gezien als groente. Die bevatten namelijk in tegenstelling tot peulvruchten wél vitamine C.
Over kiemgroenten en soja zal ik het een andere keer eens hebben, hier beperk ik me even tot de gedroogde soorten.

Peulvruchten kunnen ziekten zoals hoge bloeddruk voorkomen. Ze bevatten vezels waardoor het eten beter verteerd wordt en zo ook diabetes, kanker en hart- en vaatziekten kunnen helpen voorkomen. Ze zijn een bron van ijzer en eiwitten en goed voor je gezondheid. Het zijn ideale vleesvervangers, zeker in combinatie met noten, zaden en/of granen waar ook natuurlijke eiwitten in zitten. De productie is veel en veel minder milieubelastend dan de intensieve veeteelt die we hier kennen en dat maakt dat we vlees eens wat vaker zouden moeten inruilen voor een gerecht met peulvruchten. Een groot deel van de in Nederland verkrijgbare peulvruchten komt van eigen bodem en dat is mooi meegenomen. Bovendien is een peulvruchtengerecht in het algemeen veel goedkoper dan een vleesgerecht, dus ook dat komt ons goed uit!

Gedroogde peulvruchten kun je het beste droog en donker bewaren. Peulvruchten in glas of blik kun je langer bewaren.
Linzen zijn bij mij (en ook bij mijn twee dochters, begrijp ik) favoriet. Wat je allemaal niet met linzen kunt doen is fantastisch. Witte linzen, gele linzen, rode linzen, bruine linzen en gespikkelde linzen zijn verkrijgbaar en allemaal even lekker.
Maar ook kikkererwten, kidneybonen, borlottibonen, en “gewone” witte en bruine bonen zijn lekker en goed toepasbaar in een makkelijk maar gezond eetpatroon.
Er zijn heel veel verschillende manieren om ze te verwerken, van salades tot stoofschotels. Je vindt op het Internet en deze site diverse recepten.
Van harte aanbevolen!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Follow by Email
Facebook
Facebook
GOOGLE
GOOGLE
http://metliefdegekookt.nl/gezonde-ingredienten-peulvruchten/
Pinterest
Pinterest