Gezonde ingrediënten

Gezonde ingrediënten

In ons gezin is een gezonde levensstijl belangrijk maar door de drukte van fulltime banen, een energiek kind,  het huishouden, sociale gezelligheden en sporten is het soms verleidelijk te vervallen in een ongezond patroon. Bij ons bestond dat uit veel uit eten gaan, dezelfde makkelijke recepten en veel te weinig afwisseling in onze voeding. Tijd dus om daar (even) verandering in aan te brengen. Dat (even) had ik wel weg kunnen halen want met het lezen over voeding kwam ik er ook achter dat over voedsel veel tegengestelde meningen zijn. Ik ben absoluut geen voedselspecialist, eerder een voedselgeneralist en uiteindelijk heb ik gekozen voor de volgende benadering:

  1. Voedsel is voor elk mens anders. Voor de een is tarwe gezond, de ander is er allergisch voor. Iemand die veel sport heeft andere voeding nodig dan iemand die veel zit. Kijk dus altijd naar  voedselpatronen/ingrediënten die bij jouw lichaam en leven passen.
  2. Probeer zoveel mogelijk zelf te maken en als je iets in een verpakking in de supermarkt koopt kijk dan altijd welke ingrediënten er in zitten. Veel kleur -en geurstoffen kunnen nooit goed voor je lichaam zijn.
  3. Eet minder vlees, regelmatig vis en veel groenten en fruit.
  4. Wees niet te streng voor jezelf. Geniet van een koekje, chocola of een glas wijn maar doe alles met mate.
  5. Laat je niet misleiden door alle marketingtrucs over ‘superfood’. Als je gezonde, gevarieerde maaltijden eet krijg je meer dan genoeg vitamines binnen.

Op mijn weg door het voedselbos ben ik verschillende ingrediënten tegengekomen die door velen als zeer gezond worden omschreven. Deze gebruik ik zelf ook regelmatig in mijn recepten. Hieronder 3 van mijn favoriete, gezonde ingrediënten.

avocadoAvocado:

Bevatten:

  • Vitamine E en C: antioxidanten die helpen schade door vrije radicalen te voorkomen.
  • Flavonoiden: betasitosterol (wordt in verband gebracht met een lager cholesterolgehalte) en glutathion (een antioxidant dat mogelijk bescherming biedt tegen verschillende soorten kanker.
  • Vitamine B6: belangrijk voor het goed functioneren van het zenuwstelsel.
  • Kalium: houdt de bloeddruk op peil en zorgt voor een regelmatige hartslag.
  • In nuttige hoeveelheden ijzer, foliumzuur en magnesium.

In de bereiding gebruiken we de avocado als groente maar het is eigenlijk een vrucht. Hoewel er veel calorieën in een avocado zitten (een halve, middelgrote avocado bevat zo’n 143 kcal) is het meeste vet in de avocado meervoudig onverzadigd. Dit is goed voor het hart. Daarnaast zitten er veel oplosbare vezels in avocado’s

 

Sweet-potato-1Zoete aardappels:

Bevatten:

  • betacaroteen: dit wordt in het lichaam omgezet in vitamine A
  • Vitamine C & E & B1
  • Kalium
  • Plantensterolen: kunnen het cholesterol verlagen.
  • Pectine: een oplosbare vezel die ook het cholesterol helpen verlagen
  • Onoplosbare vezels: kunnen helpen bij obstipatie

 

 

Zoete aardappels zijn niet verwant aan de gewone aardappel. Officieel is het een groente. Ze behoort tot de windefamilie . Dit zijn zetmeelhoudende knollen die ook wel bataat worden genoemd. Ze bevatten minder calorieën dan de gewone aardappel. Voor mensen met diabetes een zeer goede keuze aangezien ze een hoge insulinepiek voorkomen.

Boekweit Boekweit

Bevat:

  • IJzer: zorgt dat je een goede weerstand tegen ziekte hebt
  • Magnesium: is essentieel voor de botaanmaak, is van belang voor het goed functioneren van de spieren  en heeft een belangrijke rol in het metabolisme
  • Zetmeel: Het lichaam zet zetmeel om in glucose, waaruit het energie haalt
  • Eiwitten: zorgt voor groei en herstel van het hele lichaam
  • Vezels: nodig voor een goede darmfunctie, helpen om op gewicht te blijven en  goed tegen coronaire hartziekten

 

Boekweit is geen graan (al wordt het over het algemeen wel zo gebruikt) en glutenvrij. Van de bloem die van de zaadjes wordt gemaakt kan je heerlijke pannenkoeken, pizza’s of andere glutenvrije lekkernijen maken. Van de gedopte zaadjes, ook wel grutten of kasja genoemd, kan pap of pudding worden gemaakt Boekweitkiemen zijn ook heerlijk en erg gezond. Deze kiemen zijn lekker in een salade of wokgerechten. Je kan boekweitzaad ook zelf laten ontkiemen, dit zaad is bij de meeste natuurvoedingswinkels te koop.



1 thought on “Gezonde ingrediënten”

  • My spouse and I absolutely love your blog and find nearly all of your post’s to be exactly what I’m looking for. Do you offer guest writers to write content to suit your needs? I wouldn’t mind composing a post or elaborating on most of the subjects you write regarding here. Again, awesome web site!|

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Follow by Email
Facebook
Facebook
GOOGLE
GOOGLE
http://metliefdegekookt.nl/gezonde-ingredienten/
Pinterest
Pinterest