Warme chocoladeschotel met blauwe bessen (naar een recept van Pascale Naessens)

Warme chocoladeschotel met blauwe bessen (naar een recept van Pascale Naessens)
In tegenstelling tot mijn oudste dochter houd ik wel van toetjes.
Ik eet ze zelden, maar dat heeft te maken met het feit dat ik op mijn gewicht moet letten en de meeste desserts zijn nu eenmaal toch calorierijk. Onderstaand toetje is ook niet zonder calorieën natuurlijk, maar toch een stuk minder dan de meeste nagerechten.
Dus voor een gezellig etentje is dit een smakelijke afsluiter die je toch niet verplicht tot een week vasten 🙂

gezonde recepten | chocolade met blauwe bessenIngrediënten
voor 4 tot 6 personen

  • 300 g pure chocolade, met minstens 70% cacao
  • 600 g diepvries blauwe bessen of gemengde bessen
  • 4 eetlepels kokosbloesemsuiker *
  • 4 eieren
  • een handvol verse bessen

 

Bereiding
voorbereiding: 10 min, gaartijd 15 min

  1. Ontdooi de diepvriesbessen en giet het vocht in een kommetje. Je kunt dit gewoon opdrinken, want het is erg gezond. Het is wel belangrijk dat je het vocht van de bessen verwijdert.
  2. Laat de chocolade au bain-marie smelten.
  3. Scheid de eierdooiers van het eiwit.
  4. Meng eerst de suiker met de eierdooiers en dan de bessen.
  5. Giet alles in een kleine ovenschaal.
  6. Klop het eiwit op tot witte pieken en meng er de gesmolten chocolade door.
  7. Lepel dit mengsel voorzichtig over het fruit.
  8. Zet de schaal 10 tot 15 minuten in de oven op 180 °C **
  9. Werk af met verse bessen.

Bessen verliezen wel iets van hun gezonde eigenschappen door verhitting, dus kun je ze beter zó eten als ze vers verkrijgbaar zijn. Maar dit recept (als b.v. een feestelijk besluit van een informeel etentje) is nog altijd veel gezonder dan de meeste desserts.

*Suiker is natuurlijk niet echt gezond, dat weten we allemaal.
Maar af en toe kan het wel, mits je kleine hoeveelheden en “gezondere” soorten gebruikt.
Kokosbloesemsuiker is minder zoet en heeft een karamelachtige smaak. Het is een ongeraffineerde suiker, die rijk is aan antioxidanten en gunstiger is voor je bloedsuikerspiegel dan gewone geraffineerde suiker. Kokosbloesemsuiker vind je alleen in biowinkels. Maar je kunt natuurlijk ook een andere zoetstof gebruiken.

**Dit gerecht is het lekkerst als het fruit goed smeuïg is, daarom is een baktijd van 10 tot 12 minuten aan te bevelen. Maar dit hangt ook af van de soort oven en de ovenschaal of bakvorm die je gebruikt. Probeer het even uit.



1 thought on “Warme chocoladeschotel met blauwe bessen (naar een recept van Pascale Naessens)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Follow by Email
Facebook
Facebook
GOOGLE
GOOGLE
http://metliefdegekookt.nl/gezonde-nagerechten-warme-chocoladeschotel-met-blauwe-bessen/
Pinterest
Pinterest