Natuurlijke zoetstoffen

Natuurlijke zoetstoffen

suiker-soorten11-300x221Velen van ons zijn, ondanks de vele waarschuwingen van de laatste tijd, nog steeds blijven hangen in de zucht naar zoetigheid c.q. suiker. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat suiker buitengewoon verslavend is. Zo lang je suiker gebruikt zullen je hersenen daar ook steeds opnieuw om vragen. En ook als we flink zijn en suiker verwijderen uit onze koffie, thee of yoghurt, dan nog krijgen we dagelijks veel suiker binnen door producten waar dit in verwerkt is en dat zijn niet alleen zoete levensmiddelen, nee… ook in bijvoorbeeld ketchup, mayonaise en mosterd zitten verborgen suikers. Ik vind het schokkend om te lezen dat we nog steeds gemiddeld zo’n 40 kilo suiker per persoon per jaar naar binnen werken.
Het overgrote deel daarvan zijn snelle suikers waardoor je bloedsuikerspiegel direct piekt. En we weten inmiddels wel dat dit uitermate ongezond is (lees op het net maar eens de uitleg over de Glycemische Index). En zelfs zonder precies te weten wat suiker allemaal in je lichaam veroorzaakt beseffen we best wel dat het zal leiden tot overgewicht, obesitas en tandbederf, elk met de daaruit voortvloeiende problemen.

Er zijn de laatste jaren gelukkig veel alternatieven voor suiker te verkrijgen. Ik zet hier een vijftal alternatieven op een rijtje:

Palmsuiker: deze wordt gemaakt van het sap van bepaalde palmboomsoorten. Het sap uit deze palmen wordt ingekookt. Hoe meer men het inkookt, hoe harder en hoe bruiner de suiker wordt. De lichte variant smaakt meer als gewone suiker en de donkere variant heeft een caramelachtige smaak. In de Thaise en Javaanse keuken is palmsuiker een veel gebruikte soort. Het is verkrijgbaar bij supermarkten en natuurwinkels.

Kokossuiker: deze wordt gemaakt van de nectar van biologische kokosbloesem. Deze nectar wordt ingedikt tot een caramelachtige substantie, die vervolgens wordt gehard en fijngemalen. Het kan gebruikt worden op dezelfde manier als gewone suiker. Deze soort suiker vind je in natuurwinkels.

Agavesiroop: deze wordt gehaald uit de bladeren van de agaveplant. Hier wordt het sap uit gefilterd en verhit. Daarbij zet het zich om in suiker. Het lijkt een beetje op honing maar is dunner.
Het kan gebruikt worden om dranken etc. te zoeten, maar is minder geschikt om te bakken.
Agavesiroop vind je bij natuurwinkels.

Ahornsiroop: komt van een bepaalde esdoornboom die wordt geïmporteerd uit Noord-Amerika en Canada waar deze type bomen staan. De siroop heeft een licht caramelachtige smaak en kleur die ontstaat doordat de suikers caramelliseren tijdens het indikken. Geschikt om in dranken te doen, maar veelal gebruikt als stroopsoort. Ze is verkrijgbaar in supermarkten en natuurwinkels.

Stevia: komt van het blad van de steviaplant. De bladeren van de plant worden gemalen en geweekt in heet water. De waterige oplossing wordt gedroogd en gemalen tot dat er steviapoeder overblijft. Er zit een uitgesproken smaak aan stevia en het heeft een geringe zoetkracht. Het is in supermarkten verkrijgbaar.

Wat is nu een minder schadelijk alternatief voor suiker?
Helaas is er geen suikervervangend middel dat we “gezond” kunnen noemen. Aan elk van deze suikervervangers zitten negatieve aspecten. Het voert te ver om daar hier uitgebreid over te berichten maar mocht je er meer over willen weten raadpleeg dan het internet.
Persoonlijk was ik altijd gecharmeerd van agavesiroop, maar de laatste tijd lees ik daar ook veel negatieve berichten over. Ik ga daarom voortaan over op palm- en kokosbloesemsuiker. Maar ook daar gebruik ik uitermate weinig van. In dranken gebruikte ik al nooit zoetstoffen, maar bakken is lastig zonder iets zoets. Tegenwoordig probeer ik wel recepten uit waar veel gedroogd fruit bij wordt gebruikt, als dadels, pruimen, abrikozen, etc. Dat is niet geschikt voor alle soorten gebak, maar wel smakelijk daar waar het kan.
Het belangrijkste is echter dat je je bewust wordt van het feit dat suiker even verslavend is als alcohol of nicotine. En die verslaving kun je alleen te boven komen door zorgvuldig suiker te vermijden.
Scan dus voortaan alle etiketten en vooral: wees je bewust van de schade die suiker aan je lichaam veroorzaakt!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Follow by Email
Facebook
Facebook
GOOGLE
GOOGLE
http://metliefdegekookt.nl/natuurlijke-zoetstoffen/
Pinterest
Pinterest